Smoke and Mirrors – Neil Gaiman

Smoke and Mirrors är en samling med kortare texter av Neil Gaiman. Det är olika sorters texter, både små historier och lite mer dikt-aktiga texter. Även innehållet i texter sträcker sig över ett ganska stort spann men alla texter har något mystiskt eller underligt i handlingen. Det börjar med en annorlunda bröllopshistoria och slutar med en omvänd Snövit-historia. Där emellan hinns det med en del varulvar som äter barn, riddare som är ute efter en gammal tants second hand-fynd, en vampyr-tarot kortlek, filmarbetare i Hollywood och änglar som skapar universum på en vägg.

Jag kan inte påstå att jag är speciellt förtjust i böcker med kortare historier och att den dessutom är på engelska (läser inte speciellt ofta böcker på engelska) gör att jag tycker att läsningen blir lite väl hackig. Jag hinner inte lära känna karaktärerna, vissa historier fattar jag knappt något alls av och att fortsätta läsa nästa historia direkt efter en avslutad gör jag helst inte. Därför tar den här läsning lite tid och jag tappar läslusten lite. Trots det finns det en del guldkorn i boken, den börjar bra, blir lite seg i mitten och sen avslutar den med bravur. Favorithistorien är helt klart den näst sista, och inte speciellt förvånande, den längsta. Överlag en helt okej bok, kanske inget jag skulle super rekommendera för någon, men jag är ändå nöjd med att ha läst den.

Kommentera

