Svinet – Åsa Grennvall

Svinet är ingen vanlig bok, utan en serieroman där vi får möta Dan, fyra tjejer som har någon form av relation  till honom, och Dans mamma. Dan är, precis som titeln säger, ett riktigt svin. Tjejerna är alla mer eller mindre psyksjuka och Dan utnyttjar detta faktum väldigt mycket. Det är svaga tjejer som inte vågar säga till utan låter sig bli nedtryckta och utnyttjade. För den sista tjejen som Dan träffar blir även Dans mamma en person som spelar en stor roll i relationen.

Jag har nog aldrig läst en serieroman innan, och såg framemot att få testa något nytt, men denna boken fick mig inte att fastna för den genren. Boken går alldeles för snabbt fram och den är slut på noll tid. Bokens innehåll vet jag inte heller om jag riktigt fastnar för. Jag sitter mest och är arg på personerna för att dem beter sig som dem gör. Fast jag får för mig någonstans att det är precis vad författaren vill och är det så så har hon ju lyckats. Dock gillar jag verkligen slutet, den absolut sista sidan gör att jag trots allt gillar boken lite ändå. Sen går det ju inte att tycka illa om omslaget heller, speciellt inte när man är lite broderinörd själv.

(Tack Galago för recex)

One thought on “Svinet – Åsa Grennvall

  1. Maria skriver:

    Jag tyckte att den var riktigt bra, men håller med om att läsningen blir svårare av att _alla_ i boken är irriterande.

Kommentera

