Bokfrågornas ABC: Bokstav 16

Så var veckans frågor från Lilla O här igen.

Bokstaven P mina vänner och fyra frågor (faktiskt fem) som handlar om just den bokstaven.

1. Pseudonymer används ibland av författare. Vad tycker du om det? Vilken pseudonym skulle du rekommendera oss att läsa?

Jag tycker nog att man får välja helt själv som författare. Vill man skriva under pseudonym så varför inte? Författaren ska ju egentligen inte påverka hur man läser boken. Dock har jag inga tips, har allt för dålig koll på sånt.

2. Vem är din favoritpappa i litteraturens värld?

Jag tror jag säger Alfons Åbergs pappa. Jag gillar att han är ensampappa, och att han alltid verkar vara så lugn. Aldrig några problem utan han bara går runt och är nöjd känns det som.

3. Popularitet vs. kvalitet. Vad har du för åsikter om detta dilemma?

Eftersom jag har en enooooorm hög med böcker så läser jag ju sällan nyutgivna böcker och jag kommer på något sätt undan stora delar av bok världens hypar på det sättet. Men annars är jag nog oftare negativt inställd till böcker som är lite för populära, men läser vissa ändå för att jag får för mig att jag borde. Hellre kvalité än popularitet!

4. Pocket eller inbunden?

Spelar absolut ingen roll för mig. Pocketar är lättare att ha med sig när man ska resa, och lättare att ha i sängen. Men det är något speciellt med att läsa en inbunden bok, det känns lite sådär lyxigt och speciellt.

3 thoughts on “Bokfrågornas ABC: Bokstav 16

  1. Lilla O skriver:

    Valde också pappa Åberg, men vad heter han egentligen?

    Borde böcker kan vara bra, men det gäller som med alla andra böcker att läsa dem vid rätt tillfälle tror jag. Har en lång lista med borde-böcker att läsa.

  2. […] Ett liv utan böcker är inget liv […]

Kommentera

