Min vän Henry – Nuala Gardner

Min vän Henry är den inspirerande historien om autistiske Dale. Här berättar hans mamma om kampen med sjukvården och barnomsorgen. Kampen om att få veta vad som är fel på ens barn och hur man kämpar för att se till att ens barn kan få utvecklas på bästa sätt. Nuala och hennes man Jamie går igenom några otroligt hemska och frustrerande år när de en dag när de är på besök hos några vänner får se hur deras son reagerar på sällskapet av en hund. De bestämmer sig då för att köpa en hund och de börjar jakten som slutar med att de hittar Henry. Henry är golden retriever hunden som långsamt får Dale att öppna upp sig och förstå många av de sociala regler som han tidigare haft så svårt för.

Den här historien är så otroligt inspirerande. Den kampen Dales föräldrar går igenom skulle knäcka vem som helst, men de kämpar för sin rätt och de får verkligen utdelning för sitt jobb. När man läser känner man frustrationen dem upplever, men ännu mer så känner man den glädje och kärlek de känner för sitt barn och för varje litet framsteg han gör. När sen Henry kommer till familjen och man får se vilken enorm skillnad han gör för deras vardag så kan man inte annat än att le stort. Att boken dessutom avslutas med att man får läsa lite kort om  hur Dale själv upplevde situationerna som beskrivs i boken gör att man verkligen förstår hur allt jobb de lade ner har lönat sig.
Jag läser boken med ganska så lärarinriktade ögon då jag är väldigt intresserad av barn med behov av särskilt stöd och jag finner den här boken otroligt givande och tror att jag kan få nytta av bitar av den i mitt yrke. Men jag tror man kan ha stor glädje av boken även om man bara läser den för nöjes skull. Genom att se det genom föräldrarnas ögon kan man få en annan förståelse för hur det är, och att man aldrig någonsin ska döma några föräldrar efter hur deras barn beter sig när de är ute på stan eller var som helst. Man har absolut ingen aning om vad som döljer sig bakom barnens beteende och det finns många dolda svårigheter som människor i allmänhet borde få större kunskap om.

Kommentera

