Asyl – Liza Marklund

Asyl är fortsättningen på Liza Marklunds kända bok Gömda, vi får här veta hur det gått för Maria Eriksson och hennes familj efter att de tvingades gå under jorden för att hennes exman förföljde och dödshotade hela familjen. I den här boken träffar vi familjen ett par år efter första gången de gömts och får följa dem ganska många år. Det börjar med olika förflyttningar inom Sverige där dem lever totalt isolerade och får inte gå utanför dörren om det inte är absolut måste. Efter många om och men flyr dem till Chile, och stannar där under 3 år. Slutligen flyttar dem till Usa och där spenderar de bokens sista år i väntan på svar på sin asylansökan.

Jag läste ”Gömda”  för många år sen, och tyckte väldigt mycket om den. Men mycket har hänt sedan böckerna kom ut, och allt snack i media om huruvida historien är helt sann eller ej gör att jag läser den här boken med andra ögon. Den är väldigt lättläst, känns ganska ytlig och på ett par ställen väldigt överdriven. Det gör att jag har svårt att ta till mig boken ordentligt utan det blir mest ett ytligt tidsfördriv som förhoppningsvis  inte tar allt för lång tid att ta sig igenom.

3 thoughts on “Asyl – Liza Marklund

  1. Jag har läst Gömda men inte Asyl, får väl se om jag kommer mig för med att göra det så småningom.
    Jättefin blogg, roligt med boktips, jag är en riktigt ”boktok” så jag läser det mesta jag kommer över så den här bloggen passar mig perfekt :)

    • L.H. skriver:

      Jag gillade Gömda betydligt bättre än Asyl, men nu gick det väldigt många år emellan, kanske hade jag gillat Asyl bättre för några år sen. Nu upplever jag språket i Asyl som ganska ytligt och platt vilket gör att boken tappar ganska mycket för min del. Hoppas du gillar den bättre om du läser den någon gång.

  2. […] som har skrivit om Asyl: SvD Tottis Hassus Feminetik Bokbloggen Josefine Renko Lenas Bokblogg Ord och inga visor Gunilla Hjelm DN Dela denna:E-postDiggTwitterFacebookSkriv […]

Kommentera

