Mannen och hustrun – Tony Parsons

”Mannen och hustrun” är bok nummer 2 i Tony Parsons trilogi om Harry (bok ett har jag skrivit om här.) Harry har nu gift sig med flickvännen Cyd och bor i hop med henne och hennes dotter Peggy. Harrys eget barn, sonen Pat, bor hos sin mamma Gina som kommit tillbaka från Japan med nya mannen Richard. Det är en röra av familjer hit och dit och Harry själv vet inte riktigt var han hör hemma eller vilken familj han egentligen vill ha. Att vara styvpappa åt Peggy är inte alltid så lätt, till och med så svårt att han blir arresterad i mataffären. Att inte heller få chans att vara riktigt pappa åt Pat gör det hela ännu svårare. Harry försöker kämpa sig igenom livet på olika sätt, och när han träffar Kazumi, Ginas fotograferande japanska vän, verkar livet ta en ny vändning.

Den  här boken är i samma stil som ”Mannen och pojken”. Det är lite ”vuxnare” chicklit. Dock tycker jag denna boken är snäppet sämre än den första. Ibland hoppar berättelsen mellan olika historier och  tillbaka blickar lite för snabbt och jag funderar över varför det stycket är placerat just där det är. Det är överlag ett trevligt tidsfördriv, framför allt gillar jag att boken inte blir som man tänkt sig och jag ser framemot att läsa sista delen som står och väntar på mig i bokhyllan med olästa böcker.

Kommentera

