Vips så blev det liv – Bob Hansson

Vips så blev det liv är Bob Hanssons andra roman, denna gången av en mer självbiografisk karaktär. Det handlar åtminstone om en Bob Hansson som åker till Indien för att hitta sig själv efter ännu en dumpning av en tjej som bedragit honom. Tjugo år senare sitter han och skriver ner berättelsen i en sommarstuga, medan hans fru och nyfödda dotter befinner sig i rummen bredvid. Inte nog med dessa två parallell historier får vi även följa med ett par generationer bakåt i tiden för att få veta hur det kom sig att Bob blev Bob och att hans fru blev hans fru.

Låter det lite rörigt? Ja, det är det. Men inte helt oväntat om man känner till Bob Hansson sedan tidigare. När jag plockade upp den här boken var jag väl medveten om att den antagligen inte är som andra böcker, och det är det jag gillar med Bob, man får inte vad man förväntar sig. Dock läste jag den här boken på helt fel sätt, tror det har tagit mig 3 veckor att ta mig igenom den. Det har varit alldeles för mycket annat som har tagit tid, och den här boken hade definitivt både tjänat på, och förtjänat, att bli läst lite mer koncentrerat. Det är som sagt många trådar som ska ihop i stora delar av boken och det blir lite uppstyckat när jag läser den så sällan, och i så korta bitar i taget. I övrigt en bra bok, rekommenderas om du gillar Bob Hansson men jag vet inte riktigt vem jag skulle rekommendera den till för någon som inte vet vad som väntar. Får testa och sätta den i händerna på någon och se vad som händer.

(rec.ex. från förlaget.)

Kommentera

