Populärmusik från Vittula – Mikael Niemi

I Populärmusik från Vittula får vi möta Matti och hans något märklige och väldigt tystlåtne vän Niila. Det handlar om hur det är att växa upp i Pajala, att vara varken svensk eller finsk. Om hur det är att bo i en by där alla släkter har en historia och är antingen ovänner sedan urminnes tider eller goda vänner. Vi får följa Matti genom hans uppväxt, där han i garaget tillverkar en pappgitarr för att genom åren byta ut den mot en akustisk gitarr som senare blir en elgitarr som leder till en turne i norrland. Vi får följa med på sprittävling där det ska avgöras vilken kommun som har den tåligaste ungdomen, och hur det är att vara mitt i ett luftgevärskrig i skogen. Varje kapitel avverkar någon del av hur det är att växa upp i norraste Norrland.

Det är en ganska underhållande bok och jag små skrattar mig igenom ett par av delarna. Samtidigt ger den inget större avtryck hos mig. Jag tror inte det är någon bok jag kommer ligga och fundera på om kvällarna direkt. Bra underhållning, men inte mycket mer än så.

Kommentera

