Offerrit – Johannes Källström

I Offerrit får vi bekanta oss med ett litet samhälle som är på väg att mer eller mindre gå i konkurs. Kommunens sista industri är på väg att läggas ner och kommunalrådet Svea står inför en svår tid. Hon måste göra något för att rädda kommunen. Förslaget att ta dit den världskända gamle ortsbon Oscar Vigelius följs upp och snart är både Oscar och hans något märklige företrädare Mr Fitzpatrick tillbaka i Sverige för att rädda den lille byn. Men varför är Oscar tillbaka när han inte har en speciellt positiv relation till den lilla kommunen? Strax efter Oscar kommit tillbaka börjar märkliga saker hända i kommunen, personer närmast Svea börjar försvinna och det hittas en död amerikansk föredetta polis i ett vattendrag i närheten av orten. Polisen Owe Tycho kallas in för att försöka reda ut vad det är som pågår.

Jag måste börja med att säga att jag hade väldigt svårt för att tycka om den här boken. Till att börja med är det något ogreppbart i språket som stör mig redan från första sidan och som följer mig genom hela boken. Jag tycker även att det är alldeles för många personer att hålla reda på, de är alla lite för viktiga och det är svårt att hålla koll på alla bakgrundshistorier om de olika personerna, jag tycker inte heller det känns riktigt relevant att veta om allas fruar när jag ändå inte kan hålla reda på vem som hör ihop med vem och det egentligen inte har något med själva historien att göra. Sen till det som påverkar mig mest negativt med boken, det känns inte trovärdigt. Jag vet inte om detär för att det utspelar sig i Sverige och miljön blir alldeles för verkligen och jag har svårt att tro på de magiska inslagen när allt annat är så vardagsrealistiskt, eller om det är det vardagliga i språket som gör att det bara känns absurt med det ockulta.

Tyvärr är detta absolut ingen bok för mig. Jag känner ingen lust alls att fortsätta läsa, jag bryr mig inte alls om vad som ska hända med personerna, och egentligen fattar jag redan i de första halvan av boken vad som kommer hända.

(rec.ex. från förlaget)

One thought on “Offerrit – Johannes Källström

  1. […] under två månader inte kunde läsa på grund av att jag behövde nya glasögon. Årets första: Offerrit – Johannes Källström Årets sista: Mats kamp – Mats Jonsson Årets bästa: En delad första plats får: Den […]

Kommentera

