Vi måste prata om Kevin – Lionel Shriver

I ”vi måste prata om Kevin” får vi följa Kevins mamma Eva som skriver brev till sin man Franklin. Anledningen till att hon skriver breven är att Kevin blivit en av de många ungdomar i USA som gick in på sin skola och sköt flera elever och en lärare till döds. Kevin sitter nu i ungdomsfängelse och Eva känner ett behov av att skriva av sig om vad som egentligen hände med Kevin fram tills torsdagen, som hon kallar dagen då hennes son blev mördare.

Det är en hemsk bok, på många olika sätt. Eva kämpar med att reda ut vad som hände med Kevin, om hennes egna känslor som mamma, eller snarare icke-känslor, har påverkat honom till att bli en känslolös mördare. Vems fel är det egentligen när ens son inte blir vad man önskar? Och hur tar man sig igenom tiden efteråt?

För varje sida som jag läser blir jag mer och mer nyfiken på och indragen i historien. Lionel Shriver är fantastisk på att ge läsaren några pusselbitar i taget och överraskar ständigt med nya detaljer. Slutet som överraskar och får mig att sitta mållös i flera timmar efteråt gör boken bättre än mycket jag läst tidigare. Det här är definitivt en bok att rekommendera till alla jag känner.

5 thoughts on “Vi måste prata om Kevin – Lionel Shriver

  1. Låter som en jätteintressant bok, trots att ämnet verkar hemskt. Stort tack för tipset!

  2. Bokfink skriver:

    Vad lustigt, har denna liggande på jobbet, läser den på lunchrasten, har dock inte kommit så långt, men den är riktigt detaljrik och välskriven. Bokfinken Ia

  3. Josefin skriver:

    Ja, oj vad den här boken stannar kvar efteråt… Läste den före jul och jag kommer fortfarande ihåg känslan när jag läste, och massor av detaljer. Ovanlig och jobbig, men därför också fantastiskt bra.

Kommentera

