Pygmy – Chuck Palahniuk

Pygmy handlar i första hand om agent 67, även kallad Pygmy. Han är hemlig agent från ett okänt land som agerar utbytesstudent i USA för att kunna genomföra det som kallas ”Operation Havoc”. Vad Operation Havoc innebär får vi inte veta förrän i slutet, men det framgår tydligt att det inte är någon USA-vänligt land de kommer ifrån. De är i USA specifikt för att på något sätt sabotera eller göra avtryck. Pygmy är nu i USA med sina agent kollegor och får uppleva vanligt high school liv, såsom baler, att gå och shoppa och gå i kyrkan. Inte helt svårt att lista ut att allting inte är riktigt som vanligt dock…

Pygmy är en helt galen bok. Det finns nog inget annat ord som beskriver den så bra. Den är otroligt svår läst, kanske var det för att jag inte kom in i den ordentligt, eller så är det helt enkelt att min engelska är för dålig för att kunna klara av ett sånt oflyt i texten. Boken är nämligen inte skriven med normal ordföljd, utan den blandar orden i meningen lite huller om buller. Det tar mig ungefär en sida in i varje kapitel  innan jag överhuvudtaget fattar vad just det kapitlet handlar om. Men ungefär halvvägs in i boken tvingar jag mig själv till ett högre lästempo och boken växer mer än jag trodde. Och även om jag under själva läsningen tyckte det var otroligt segt, så kan jag lova att detta är en bok som definitivt kommer stanna kvar i minnet. Kanske inte för sin handling men för att det bara är helt galet.

Kommentera

