Fågeln som vrider upp världen – Haruki Murakami

I Fågeln som vrider upp världen möter vi Toru Okada, en vanlig japansk man som precis sagt upp sig från sitt arbete och numera lever som hemmaman åt sin arbetande fru, Kumiko. En dag försvinner parets katt Noburu Wataya ,som är döpt efter Kumikos bror. Efter kattens försvinnande börjar mycket märkliga saker att hända i Torus liv. Han möter de märkliga systrarna Kreta och Malta. Han lär känna sin granne Mei som en dag stänger in honom i en brunn. Det händer otroligt mycket i Torus liv och när Kumiko lämnar honom går han in i en märklig dvala där han bara följer med i alla märkliga ting utan att verka reflektera över det. Han inser att han måste följa flödet om han någon gång ska få återse sin älskade Kumiko igen.

Fågeln som vrider upp världen är den första boken av Murakami som jag läser. Har ju sett och läst hur hypad han är i större delen av bokbloggsvärlden, och jag var mycket skeptisk innan jag började läsa just på grund av hypen. Det skulle jag inte ha varit. Jag blev fast från första sidan. Det är en annorlunda stil i skrivandet och en mycket märklig historia. Hur ska det egentligen gå för Toru? Kommer han lyckas få Kumiko att flytta hem igen? Många frågor väcks under läsandets gång och när boken är utläst sitter jag med ännu fler frågor. Det är en bok som får en att tänka även när man inte sitter med boken i handen, och jag tror att den kommer stanna kvar länge i mina tankar. Jag ser framemot att läsa mer av Murakami i framtiden, det här var en trevlig ny bekantskap.

2 thoughts on “Fågeln som vrider upp världen – Haruki Murakami

  1. […] Kafka på stranden. En författare som jag är otroligt nyfiken på att läsa mer av sen jag läste Fågeln som vrider upp världen. Och jag hoppas på en lika fantastisk läsupplevelse även denna […]

  2. […] Antal böcker 2011: 27 st. 11 färre än förra året, men det skyller jag på att jag under två månader inte kunde läsa på grund av att jag behövde nya glasögon. Årets första: Offerrit – Johannes Källström Årets sista: Mats kamp – Mats Jonsson Årets bästa: En delad första plats får: Den enögda kaninen – Christoffer Carlsson och Adonis – Jens Liljestrand. Årets sämsta: Kniven i hjärtat – Björn Ranelid Årets mest oväntade: Fågeln som vrider upp världen – Haruki Murakami. […]

Kommentera

