Kniven i hjärtat – Björn Ranelid

Kniven i hjärtat är historien om David som gjort det man absolut inte kan förlåta, han har dödat två personer och förstört både sitt eget och sina barns liv. Det handlar också om Kasper, Davids son. Som lever mellan hatet mot sin pappa och viljan att förlåta. Han hälsar på sin pappa i fängelset fastän hans systrar har förbjudit honom. Det här är historien om mötet mellan dem  och om hur tankarna hos en fånge går.

Det här är min första Ranelid bok, och jag började läsa den med ett hyfsat öppet sinne. Jag insåg dock ganska snabbt att det här är inget för mig. Jag tycker historien känns platt och jag tycker inte språket är sådär fantastiskt vackert som det sägs. Dessutom stör jag mig otroligt på alla upprepningar, visst jag kan förstå att det är ett knep för att riktigt få in vissa detaljer. Men har jag läst något 10 gånger behöver jag inte läsa det 10 gånger till. Jag tycker det är tråkigt att jag inte gillar det, för historien i sig lockar mig och jag har gärna läst samma historia fast av en annan författare. Så domen här blir blir tyvärr att det här blir nog både första och sista boken av Ranelid jag läser. 

One thought on “Kniven i hjärtat – Björn Ranelid

  1. […] enögda kaninen – Christoffer Carlsson och Adonis – Jens Liljestrand. Årets sämsta: Kniven i hjärtat – Björn Ranelid Årets mest oväntade: Fågeln som vrider upp världen – Haruki […]

Kommentera

