Enkät från Enligt O

Den här enkäten har nu varit runt  hos nästan alla bokbloggare de senaste dagarna och då är det väl lika bra att man själv också hakar på. Frågorna hittades först hos enligt O.

Morgonpigg eller nattuggla? Har alldeles för mycket rutininställd kropp, vaknar kl 7 på lördagar och däckar kl 21 en vardagkväll. Hej pensionären.

Bibliotek eller bokhandel? Vågar egentligen inte gå in i någotdera eftersom herr M i huset bestämt totalt bokköpstopp för resten av livet (känns det som iaf. ;)) men måste jag välja så är det definitivt bokhandel. Jag gillar att äga mina böcker, även om de inte stannar så länge efter att de blivit lästa. Jag blir mest stressad av att ha tidspress på mig.

Adlibris eller Bokus? Av den enkla anledningen att det var där jag började och sedan blivit fast helt enkelt. Och det är där jag har min kilometer långa önskelista om någon någon gång vill ge mig en bok.

Ljudbok eller e-bok? Inget av det. Jag gillar att läsa pappersböcker.

Inbunden eller pocket? Billigare, och snyggare att det är samma storlek på böckerna. Men dem slits ju mer om dem är vällästa. Priset bryr jag mig inte så mycket om då jag handlar allra mest på loppis och där är det ändå skitbilligt oavsett.

Vampyrer eller zombies? Har jag ens läst något om vampyrer eller zombies? Har dock ”låt den rätte komma in” i bokhyllan så får väl välja vampyrer.

Camilla Läckberg eller Jan Guillou? Har inte läst något av dem.

En i taget eller slalomläsning? Absolut en i taget. Jag fixar inte parallellläsning. Jag vill sjunka djupt in i en historia i taget.

Bokmärke eller hundöra? Vem fan kom egentligen på hundörat? Den som gör hundöron i mina böcker ska dö.

Chips eller choklad? Finns bara en sak i min värld. Ge mig choklad och du är min vän för evigt. Eller iaf i en vecka eller två. ;)

Biografier eller memoarer? Jag gillar båda, så länge det är välskrivet och om någon som intresserar mig.

Skräck eller chicklit? Har mest läst chicklit av dessa två. Det är sånt som behöver blandas in i bland när det blir för mycket allvarliga böcker.

Boken eller filmen? Jag gillar att både läsa och se. Men det är i princip alltid boken som är bäst.

Twitter eller Facebook? Mest för att jag aldrig riktigt fastnat i twitter-träsket, men är djupt nere i facebook.

Strindberg eller Heidenstam? Har aldrig läst Heidenstam.

Kokbok eller Bakbok? Älskar båda.

Te eller kaffe? Jag kommer aldrig bli tillräckligt vuxen för kaffe.

Rött eller vitt? Alltid godast, rött är bara torrt och strävt.

Boklördag eller ViLäser? ViLäser har jag varit och pillat på i affären några gånger, men aldrig kunnat motivera ett köp tillräckligt väl för att våga komma hem med den. Boklördag vet jag inte ens vad det är.

Man Booker Prize eller Augustpriset? Är mer insatt i svensk litteratur, på gott och ont.

4 thoughts on “Enkät från Enligt O

  1. enligt O skriver:

    Hade behövt lite mer av pensionärstider i min kropp. Vaknar aldrig tidigt om jag inte måste. Oj det var värst vad illa du tycker om hundöron…

    • L.H. skriver:

      det är ganska skönt faktiskt att vakna tidigt, dagen känns längre, fast ibland hade det varit skönt att kunna sova länge också. Alltid vill man ha det som andra. ;)
      haha, egentligen är det inte så farligt. Mest att jag vill ha mina egna böcker fina och hela. :) vad andra gör spelar mig inte så stor roll.

  2. s. skriver:

    Har du inte ens läst Ondskan av Guillou? Vi läste den i skolan då den kom som film. Det är nog enda gången jag fuskat och sett filmen för att använda mig av det i skolan. Men jag läste ut boken också sen, måste tilläggas! ;)
    Är helt med dig i hundörefrågan också! I egna böcker iaf, i bibliotekets måste jag erkänna att jag gjort mig skyldig till några enstaka öron genom åren… man blir lite latare när det gäller att ha bokmärken till hands då :)

    • L.H. skriver:

      Jo, men där har du en poäng! Ondskan läste vi ju också i skolan, hade helt glömt bort den. Jag kommer till och med ihåg vad vi fick för uppgift efter att vi läst boken, att jag inte tänkte på den.
      ja, kan tänka mig att många slarvar med biblioteksböcker, på gott och ont. Jag brukar alltid göra bokmärke av första bästa pappersbit jag har nära.

Kommentera

