Ängeln på sjunde trappsteget – Frank McCourt

Ängeln på sjunde trappsteget är första boken om Frank och hans familj. Frank föds i Amerika med en pappa som super och det går inte lång tid innan det tiggs ihop pengar för att hela familjen ska kunna flytta tillbaka till Irland. Väl tillbaka i hemlandet väntar ett liv i fattigdom. Har dem tur får dem pengar från faderns tillfälliga jobb, om han inte super upp dem på vägen hem. Annars är det tiggande och kyrkans välvilja dem får förlita sig till. Det är ofta det inte finns någon mat alls och nya kläder har barnen inte haft under hela sin uppväxt. Vi får följa Frank igenom fattigdomens hunger, sjukdomar och gläjde från att han föds till att han är vuxen. Vill man fortsätta läsa om Franks senare liv finns det åtminstone två böcker till att förkovra sig i.

Det är ju en intressant bok ur ett samhällshistoriskt perspektiv, det är trots allt mindre än hundra år sen en stor del av folket levde i den här fattigdomen men jag har svårt för att dras med i historien. Till en början gillar jag boken, men sen kommer mittenpartiet som är så otroligt segt och det känns som att historien inte alls går framåt, utan bara stampar på samma ställe. Det gör att jag tappar suget och den sista halvan av boken läser jag bara på ren vilja för att jag inte vill lägga ifrån mig en oavslutad bok. Jag kommer inte läsa vidare hur det går för Frank och det säger väl ganska tydligt vad jag tyckte om boken som helhet. Det här är en bok man  kan vara utan om du frågar mig.

Kommentera

