Rut – Scott Phillips

Det här är boken om staden Gower, eller ja, det har varit en stad i alla fall. Numera är det mest en övergiven by med lagom excentriska invånare. Vi får följa lärarinnan Stacey och hennes styvson Cole, borgmästaren Buddy, forskaren Stacey, den märklige Rex som smyger runt i skogarna och några andra av byns alla personligheter. Historien utspelar sig år 2050 (får jag vet genom att läsa om boken på hemsidan, men det är inget som är tydligt i boken, utom att man förstår att det är i framtiden, men jag lyckas aldrig få klart för mig hur långt fram det är, förrän nu efteråt.). Det är en märklig dystopi i ett extremt statligt Usa där allt är förbjudet eller för dyrt och där alla handlar svart och äter ekorrar.

I början har jag lite svårt för boken. Det är en krångligare engelska än jag är van vid, och i de första kapitlen har jag svårt att förstå vad som händer. Men det tar sig, och det tar sig riktigt bra tycker jag. Första halvan är jag mest fundersam men kommer ändå in i historien bra, lär känna personerna och miljöerna och fattar att det inte är någon drömtillvaro de lever  direkt. Mot slutet tycker jag riktigt bra om boken och där finns partier som lyser riktigt fint och det är nästan så jag tycker boken är lite kort med sina 226 sidor. Egentligen är den precis lagom lång tror jag och jag är verkligen nöjd med läsupplevelsen. Det här är en bok att rekommendera.

Dessvärre är detta en bok som inte finns att köpa. Boken är utgiven av Concord Free Press, ett förlag som ger bort böckerna dem ger ut, mot att man lovar att skänka pengar till någon form av välgörenhet och att skicka boken vidare till någon annan. Ett otroligt bra initiativ som jag gärna stödjer. Jag kommer därför skänka pengar till Bris och i ett senare inlägg skänka boken vidare. Så kanske har du tur och får läsa denna lilla pärla som nog inte är allt för lätt att få tag på, vilket gör det svårt att ge den vidare, men vad gör man inte för den goda sakens skull.

7 tankar om “Rut – Scott Phillips

  1. […] har precis läst ut boken Rut av Scott Phillips, en bok som jag fick gratis av Concord Free Press. När jag beställde boken åtog jag mig att […]

  2. s. skriver:

    Den lät intressant!

Lämna en kommentar