Även tystnaden har ett slut – Ingrid Betancourt

Ingrid Betancourt blev 2002 tagen som gisslan av den colombianska gerillan FARC. Vad hon då trodde skulle bli en tillfällig stund i djungeln, högst ett år sen skulle dem avliva henne sade dem, blev till 6 år av plågsamt liv i ofrihet. Hon och alla hennes medfångar, som kommer och går, kämpar sig igenom hunger, oändliga marscher, kedjor och sjukdomar. Vi får följa henne genom alla svårigheter som att missa sina barns födelsedagar och att vara fastkedjad om halsen. Men allt är inte elände i djungeln, mellan alla svårigheter skymtar det fram glädje i nyfunna vänskaper och oväntade möten. Även om Ingrid aldrig vet när hon ska bli frånryckt glädjen så njuter hon ändå i små doser av den.

Jag var lite tveksam när jag började läsa den här boken, mycket på grund av skeptiska röster från min närhet, och därför blev jag nog extra glad när jag upptäckte hur mycket jag fastnade för det här. På direkten. Jag är fast från första sidorna och vill bara veta hur det ska gå. Jag vet ju att hon ska bli fri, men jag hade ingen aning om hur. Och vägen dit är fylld av så mycket känslor och äventyr att jag nästan blir lite paff när slutet plötsligt är där och dem faktiskt är fria. Det här är en bok att sträckläsa, och något jag definitivt rekommenderar till alla.

Det enda jag saknar nu är historien om hur det gick sen, hur var det att återgå till livet i frihet igen? Att inte behöva be om att få gå på toaletten, eller att faktiskt kunna gå vart hon vill, äta vad hon vill och prata med vem hon vill. Hur gick det med familjen? Och hur gick det med den hemska ex-mannen som bara ville bo kvar i lägenheten? Men mest av allt, hur är det att efter 6 år i djungeln med allt vad det innebär, helt plötsligt vara fri i hela världen igen?

Kommentera

