Gästrecension: The Broken Blade – Simon Hawke

Chronicles of Athas book 3

Del tre i serien om rollspelsvärlden Athas (och den sista som jag fått tag på, det är fem böcker i serien totalt). Den här gången är det Sorak the Nomad som har huvudrollen i en bok som till skillnad från de två första böckerna inte känns rollspelsboksmässig alls. De spelregler som brukar skina igenom ganska tydligt när rollspel blir böcker är här helt frånvaro. Författaren verkar använda rollspelsmaterialet som boken bygger på som en grund för att göra det som rollspel är till för, att berätta historier (ofta episka och over-the-top).

Problemet med den här boken är dock att det här är den fjärde boken om Sorak och hans följeslagare och det märks. Den känns mer som en epilog med tillbaka blickar än en egen bok. Hade jag vetat det innan jag började läsa den så hade jag försökt få tag på de tidigare böckerna innan jag läste denna. När det kommer till fantasy böcker så möter man oftast huvudpersonerna innan eller alternativt när de beger sig ut i världen för att skapa stordåd, inte när de redan är bittra och ser på allt med en been-there-done-that blick. Och efter att jag läst den här boken så kan jag förstå varför, det är ganska tråkigt att få en svepande sammanfattning av en händelse som kunde ha varit spännande att läsa om.

Så även om det här är den boken i den här serien som tar ut svängarna mest och är den bok som tydligast visar på potentialen hos rollspelsböcker så kan jag inte riktigt rekommendera den här boken om du inte redan har läst de tre första böckerna om Sorak (böckernas namn finns här), boken står sig bättre tillsammans med sina föregångare än själv. / M.H.

Kommentera

