Killing yourself to live – Chuck Klosterman

Chuck Klosterman är en känd skribent på den amerikanska tidningen Spin. Inför det här bokskrivandet skulle han ge sig ut på en resa genom Usa för att titta på ställen där kända rockmusiker har dött. I Killing yourself to live får vi sedan följa honom i 18 dagar. Vi får följa med till flygplanskrascher,  lägenheter, hotell och trädgårdar. Det börjar med Nancy Spungen, som var Sid Vicious flickvän, i New York och slutar med Kurt Cobain i Seattle. Där emellan får vi veta det mesta om Chucks trubbel med inte en utan tre olika tjejer, vi får läsa analyser av olika skivor och låtar och blir lotsade genom en rockkritikers enorma samling av namedroppande.

Killing yourself to live är ungefär 260 sidor av populärkultur inom rockmusiken. På vissa sidor innehåller varenda mening namedroppande känns det som och det blir lätt för mycket. Trots detta så är det ganska behaglig läsning. Det är lite som att läsa en blogg av någon man känner. Detta är både positivt och negativt, det är ju som sagt ganska behagligt, och lättsam läsning. Det är ganska intressant att läsa om vissa rockmusikers öden även om jag inte ens vet vem hälften av alla namn tillhör, men ändå tillräckligt många för att jag inte ska känna mig helt borta. Dock blir det lätt för mycket, och jag har svårt att sträckläsa. Det här är en bok som gör sig bra med ett kapitel lite här och där. Och jag blir trots allt sugen på att kolla upp vad han mer har skrivit, så det ser jag som ett positivt betyg.

One thought on “Killing yourself to live – Chuck Klosterman

  1. Jag tycker du är så underbart härlig! Du är så glad och positiv fast ditt paket kom bort! Tänk om alla vore så storsinnade som du! :) Det uppskattar jag, för just borttappade paket var min mardröm! Gott nytt år!

Kommentera

