Mats kamp – Mats Jonsson

Mats kamp är en fristående fortsättning på Hey Princess och Mats har nu fått sin Victoria och de lever ett lagom tufft samboliv med utgångar var och varannan kväll. Dock börjar vänner runt omkring skaffa barn en efter en och de börjar också fundera på att ta nästa steg. Victoria blir gravid och ut kommer Ellen. Nu börjar ett helt nytt liv. Och Mats som är serietecknare måste så klart teckna ner historien.

Jag upplever det litegrann som att han inte kan komma på någon rolig påhittad historia så då får han ta till det han har, sitt eget liv. Visst, det är väl roligt att läsa en serie om ett par som skaffar barn och om alla märkliga saker man får gå igenom som småbarnsförälder, men nja… Jag är inte övertygad. Speciellt inte när det är så mycket text och det är mer texten än bilderna som får tala, och vissa sidor är så röriga att jag bara bläddrar vidare för jag inte vet var jag ska fokusera. Därför blir tanken flera gånger att ”varför har han inte skrivit en bok istället?”, en serieroman är för mig mer bilder än text. Så det här är inget jag slår ett stort slag för. Läs om du har någon timme över och inget bättre för dig, annars så kan du göra något roligare.

(rec.ex från förlaget.)

Kommentera

