Badskumt – Katarina Johansson

I badskumt tar Katarina en rejäl titt i innehållsförteckningarna på allt det vi har i våra badrum. Vad är det egentligen för gifter vi smörjer in våra kroppar med? Och vad är det som sköljs ut i miljön och förs vidare till djuren och växterna.

Det är skrämmande hur okunniga vi vanliga konsumenter är, och hur fruktansvärt godtrogna vi är när vi tror på ett märke eller den reklam vi utsätts för. I denna, förvånansvärt lättlästa bok får vi en rejäl dos fakta om vad de olika märkliga ämnena i alla produkter egentligen är, och hur de påverkar oss. Många ämnen är hormonstörande, dna-förstörande och framför allt miljöfarliga. Jag antecknar mycket under läsningen, tar en skrämmande titt i mitt eget badrum och förundras över hur lurar jag är.

Jag lär mig massor, och den här boken borde varenda kotte läsa. För om vi alla slänger ut alla gifter och enbart använder så mycket miljövänliga, naturliga och ekologiska produkter vi kan, då kommer det också tillverkas mer sådana produkter, och de kommer förhoppningsvis bli billigare. Marknaden ger oss det vi efterfrågar, så det är dags att vi börjar efterfråga mer helt naturliga produkter. Härmed slänger jag ut allt vad solkrämer heter, jag läser noggrant innehållsförteckningen och ska göra vad jag kan för att leta upp bättre produkter. Främst för att jag vill ta hand om mig själv på rätt sätt. Den här boken kommer jag definitivt återvänd mycket till.

(rec.ex. från förlaget.)

2 thoughts on “Badskumt – Katarina Johansson

  1. sandralinneas skriver:

    Jag har redan börjat försöka byta ut saker och ting. Men det är ju som du skriver dyrt, och som student är det omöjligt att ha råd med allt. Men jag kör på miljövänligt shampo och lite sånt nu iaf. Men jag tycker det är rätt svårt att förstå vad saker och ting innehåller så många gånger känner jag mig ändå osäker när jag står och läser på flaskorna i affären. Har hört talas om den här boken och tänkt läsa den, ska försöka skynda på det lite, så kanske det klarnar lite till :)

    • L.H. skriver:

      Ja, man får nog byta ut några grejer i taget. Känns som att det inte var mycket som får stanna av det man har.

      Boken kom i pocket nu under våren, så nu är den ju lite billigare att köpa. Definitivt värt det för den är lätt att ta tillit och man får en bra lista över alla ingredienserna.

Kommentera

