Nu vill jag sjunga dig milda sånger – Linda Olsson

Nu vill jag sjunga dig milda sånger är en bok om en oväntad vänskap. Veronika bestämmer sig plötsligt att komma till Sverige för att skriva på sin nya bok, hon hyr ett hus i en by i Dalarna, i huset mittemot bor Astrid, en gammal kvinna som bott i det huset i hela sitt liv. Lite trevande börjar dem närma sig varandra och tillslut får dem in dagliga promenader tillsammans och mysiga middagar. Allt för att slippa vara ensamma, en ensamhet de båda på sina sätt valt själv. Efter hand som vänskapen fortlöper från tidig vår till sen höst avslöjar dem sakta men säkert vad som format dem under livets gång.

Det här är en ganska stillsam historia, samtidigt som den rör sig snabbt över tiden. Det är långsamma promenader och middagar som får minnena att väckas till liv hos dem båda. Det är en ganska omtalad bok och jag hade många höga förhoppningar om den då jag hört fina ord om den från många olika håll. Men lever den upp till dem förhoppningarna? Nej, det gör den tyvärr inte. Visst blir jag lite nyfiken på vad som hänt men jag skulle lika gärna kunna klara mig utan att veta. Så tyvärr, en bok jag hade hoppats på men som föll alldeles för platt framför mig.

4 thoughts on “Nu vill jag sjunga dig milda sånger – Linda Olsson

  1. Lotten skriver:

    Hej. Vad tråkigt att du inte gillade den. Jag gillade den ju jättemycket;-). Förhoppningsvis föll den andra boken bättre ut…

    • L.H. skriver:

      Det är ju inte helt lätt att köpa böcker till någon man inte känner. Men tror nog att mina höga förväntningar på boken förstörde lite, men det var ju en skön lästid ändå. Och det var ju en bok jag länge haft på min läslista så du prickade ju helt rätt i tanken. :)
      Den andra boken står snart på tur att bli läst så jag hoppas mycket på den, fast utan för höga förväntningar. ;)

  2. sandralinneas skriver:

    Jag blev också väldigt besviken på den när jag läste den. Den var ju inte dålig på något vis egentligen, den lyfte bara aldrig…

Kommentera

