Gästrecension: Högt spel i Saratoga – Edna Ferber

Det första man skall notera är att boken publicerades i USA 1941, den svenska översättningen jag läste gjordes 1952, och den utspelar sig i 1880 och språket är därefter. Inte den mest politiskt korrekta bok jag läst.

Men i övrigt är boken okej, inte mer. Edna målar med breda penslar och mycket pastellfärger upp färgglada bilder av både New Orleans och Saratoga. Och det är definitivt trevlig läsning när Clio vandrar runt i de båda städerna. Tyvärr är varken handlingen eller karaktärerna något som verkligen intresserar mig, då är boken mer intressant som en betraktelse av hur det kan ha varit än som berättelse i sig självt. Sen har jag lite svårt att veta hur sanningsenligt Edna beskriver samhällsklimatet strax innan 1900 i USA. Att språket nog är tidstypiskt betvivlar jag inte alls.

Högt spel i Saratoga handlar om den till New Orleans återvändande Clio Dulaine och texasbon Clint Maroon och deras rävspel (främst Clios). Personligen skulle jag vilja att boken var längre, gav fler nedslag i händelseförloppet. Jag tyckte att det ägnades för många sidor åt New Orleans och för få åt Saratoga.

Inte årets bästa bok, och ingen jag direkt skulle rekommendera för någon som inte har något intresse som berörs i historien. / M.H.

Kommentera

