Bokfrågornas ABC: Bokstav 9

Så var det dags för nya frågor från Lilla O.

  • Förra veckan handlade det om en huvudperson du tycker om, nu undrar jag vilken person i böckernas värld som du identifierar dig med mest?

Jag tror nog det får bli Stella i Johanna Nilssons – Rebell med frusna fötter. Vet inte om jag tycker det lika mycket nu som första gången jag läste boken för 5-6 år sen, men det är nog den karaktären jag känt igen mig mest i.

  • Internatskolor är populära att skriva om. Berätta om en bok som utspelar sig på en sådan.

Ett ganska självklart svar, Harry Potter – böckerna. Slukades snabbt när de kom ut och man kan inte annat än att sugas in i världen och livet på Hogwarts.

  • Berätta om en bok som handlar om identitet och sökande efter detsamma!

För inte så länge sen läste jag Ingen dans på rosor av Hannah Green, en bok skriven på 60-talet om jag inte minns fel. En självbiografi om livet på ett mentalsjukhus på 40-talet. Man får där följa huvudpersonen genom terapisamtal och behandling när hon kämpar för att hitta en frisk person i sig själv. Finns många böcker om det här ämnet i nutid, men det fascinerade mig att läsa om hur det var för så länge sen.

  • Vilka bokrelaterade sidor på internet besöker du oftast?

Allra mest besöker jag adlibris.se när jag letar böcker, annars blir det mycket bokbloggar av olika slag, både kända och okända. Mest var det bokhora.se som fick in mig på att börja läsa bokbloggar, och sen dess har mina önskelistor över böcker jag vill ha ökat lite snabbare än vanligt.

En tanke på “Bokfrågornas ABC: Bokstav 9

  1. Lilla O skriver:

    Det är definitivt så att bokbloggandet och läsandet av bloggar gör att villläsalistan blir galet lång.

    Hur kunde jag glömma Harry P?! Ingen dans på rosor läste jag för många år sedan och minns att jag tyckte om den.

Lämna en kommentar