Bokfrågornas ABC: Bokstav 11

Så var det dags för veckans frågor från Lilla O, som nu har kommit till bokstaven K.

1. Självklart måste det bli K som i kärlek idag. Berätta om ett kärlekspar i litteraturen som du tycker om.

Jag tycker väldigt mycket om kärleksrelationen i ”En geishas memoarer”, av Arthur Golden,mellan Sayuri och Ordföranden. Mest för att det hela ligger i bakgrunden så länge men aldrig riktigt kommer upp till ytan förrän på slutet när man får alla pusselbitar. Det är ingen sockersöt relation hela vägen, men alltid på ett eller annat sätt lycklig.

2. Krig är inte lika muntert, men jag vill ändå att du berättar om en bok som på något sätt handlar om krig.

Jag har en liten förkärlek för böcker om andra världskriget, så där har jag läst en del. Senaste är Herta Müller – Andningsgunga, som jag tyckte väldigt väldigt mycket om. Den handlar om en ung pojke som blir satt i ryskt arbetsläger åren efter andra världskriget. En mörk bok men med ett spännande och fängslande språk.

3. Berätta om en bok där korrespondens via mail, brev, sms eller något annat spelar en stor roll.

När jag var mindre så älskade jag boken ”Kattbreven” av Elsie Johansson. Om enn flicka som flyttar ut på landet och där hittar en övergiven katt som får brev. Det var väldigt många år sen jag läste den sist, och tydligen har det hunnit bli film av den sen dess också, men jag minns att det var en absolut favorit när jag var mindre.

4. Vem är din favoritförfattare av kåserier och/eller krönikor?

Jag läser faktiskt inte speciellt mycket krönikor, och absolut inte så många så att jag skulle kunna ha en favorit. Så det blir Pass här.

2 tankar om “Bokfrågornas ABC: Bokstav 11

  1. Lilla O skriver:

    Hertha Müller står helt klart på läslistan, måste pröva hennes språk som verkar vara något extra. Kattbreven låter jättesöt!

  2. […] Ett liv utan böcker är inget liv […]

Lämna en kommentar